Mitä on onnellisuus? Mitä tarkoittaa, että on onnellinen? Milloin ihminen on onnellinen? Mistä kaikista asioista onnellisuus koostuu? Kuinka onnellisuuden määrää voi mitata?
Olenko todella onnellinen? Mistä tiedän, että olen onnellinen? Tunteeko sen onnellisuuden tunteen vain sisällä, vai onko se jotakin muutakin? Voinko todella olla onnellinen, jos mielessäni on kuitenkin surua ja murhetta? Milloin voin laskea itseni onnelliseksi murheista huolimatta?
Aloin miettimään tänään käsitettä onnellisuus. Miksi olen onnellinen? Vai olenko edes? Tavallaan tunnen oloni onnelliseksi, etuoikeutetuksi. Kuitenkin sydän pieninä palasina yritän elää elämää eteenpäin.
Elämä heittää koko ajan lokaa niskaan, mutta siitä on selvittävä. Mitä olisikaan elämä ilman takaiskuja. Ehkä onnellisuus onkin juuri sitä, että vastoinkäymisistä huolimatta jaksaa jatkaa eteenpäin ja hymyillä. Ilman negatiivisia kokemuksia, on vaikea tuntea suurta iloa ja onnellisuutta, joten laskisin onnellisuuden määritelmään myös kyvyn kestää vastoinkäymisiä. Mielipiteitä on erilaisia, tämä on minun.
Kommentit